Katedra Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej
Zakres realizowanej dydaktyki w zakresie: podstawowym, kierunkowym, specjalnościowym

Zakres realizowanej dydaktyki w zakresie: podstawowym, kierunkowym, specjalnościowym

W problematyce naukowej Katedry szczególnie mocno akcentowana jest edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna dzieci od 3 do 9 roku życia. Problematyka ta realizowana była w toku studiów na studiach II stopnia na kiernku Pedagogika: specjalności: pedagogika wczesnoszkolna, pedagogika przedszkolna oraz na studiach I stopnia:  pedagogika wczesnoszkolna i wychowanie muzyczne, pedagogika wczesnoszkolna i terapia pedagogiczna na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych.

Od roku akademickiego 2012/2013 także na nowo utowrzonym kierunku studiów I stopnia: Pedagogika wczesnoszkolna. W związku z nowym standardem kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji ostatni rocznik opuścił mury naszej uczelni w roku 2021.

Od roku akademickiego 2019/2020 Katedra prowadzi opiekę merytoryczną w zakresie kierunku studiów stacjonarnych i niestacjonarnych jednolitych magisterskich: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna.

Pracownicy Katedry realizują zajęcia dydaktyczne na Kierunku Pedagogika w ramach bloku przedmiotów dopełniających – seminaria dyplomowe i seminaria magisterskie. Większość jednak zajęć dydaktycznych realizują na modułach: Pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna. Od roku akademickiego 2017/2018 na studiach II stopnia na kierunku Pedagogika prowadzony będzie w naszej Katedrze jednen moduł: Pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna. Ostatni rocznik opuści mury naszej uczelni w roku 2024.

Przedmioty specjalnościowe na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych II stopnia:

  • Pedagogika wczesnoszkolna: badania, rekonstrukcje, kierunki zmian
  • Współczesne koncepcje, prądy i kierunki w pedagogice przedszkolnej
  • Modele wspierania aktywności edukacyjnej we wczesnej edukacji
  • Pedeutologia
  • Innowacje w edukacji wczesnoszkolnej
  • Innowacje w edukacji przedszkolnej
  • Zasady konstruowania programów dydaktyczno-wychowawczych we wczesnej edukacji
  • Konstruowanie indywidualnych programów wspomagania rozwoju dziecka przedszkolnego
  • Wczesna edukacja do Innego
  • Formy edukacji pozalekcyjnej i pozaszkolnej uczniów
  • Współpraca instytucji edukacyjnej  ze środowiskiem rodzinnym i społecznym

Przedmioty na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna studia jednolite magisterskie:

  • Podstawy edukacji polonistycznej
  • Podstawy edukacji matematycznej
  • Podstawy edukacji społeczno-przyrodniczej
  • Podstawy edukacji plastycznej
  • Podstawy edukacji technicznej
  • Podstawy wychowania fizycznego
  • Podstawy edukacji zdrowotnej
  • Literatura dla dzieci
  • Adaptacja dziecka w przedszkolu
  • Praca wychowawcy we wczesnej edukacji
  • Organizowanie środowiska edukacyjnego w przedszkolu
  • Zabawa jako strategia edukacyjna
  • Znaczenie zabawki w rozwoju dziecka
  • Inicjacja czytelnicza w przedszkolu
  • Wspieranie rozwoju dzieci poprzez aktywność plastyczną
  • Wspieranie rozwoju dzieci poprzez aktywność techniczną
  • Teatr dziecięcy
  • Zabawy i tańce przy muzyce
  • Projekt edukacyjny w przedszkolu i w klasach I-III
  • Pedagogika wczesnoszkolna
  • Pedagogika przedszkolna
  • Metodyka edukacji polonistycznej
  • Metodyka nauczania języka obcego dzieci
  • Metodyka edukacji matematycznej
  • Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej
  • Metodyka edukacji plastycznej
  • Metodyka edukacji technicznej
  • Metodyka wychowania fizycznego
  • Metodyka edukacji zdrowotnej
  • Metodyka kształcenia zintegrowanego
  • Komunikacja społeczna i językowa w edukacji
  • Seminarium magisterskie
  • Rozwijanie umiejętności wychowawczych
  • Praktyka ogólnopedagogiczna
  • Praktyka wychowawczo-dydaktyczna
  • Praktyka zawodowa ciągła w przedszkolu i w klasach I-III

Przez wiele lat w Katedrze były prowadzone studia podyplomowe w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej. Były to najpierw studia uzupełniające a następnie kwalifikacyjne. Kierownikiem studiów podyplomowych Wczesnej edukacji była dr hab. Anna Jakubowicz-Bryx, prof. uczelni. Studia przestały funkcjnnować w 2019 roku z powodu zmian w Rozporządzeniu Ministerstwa dotyczącgo standardu kształcenia nauczycieli.